Науково методична проблемна тема

  

Впровадження змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на уроках природничо-математичного циклу.

Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.

Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.

Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.

Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.

Впровадження змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на    уроках фізики

Роль фізики в формуванні екологічної компетентностей учнів полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль фізики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду. З цією метою на уроках фізики слід формувати систему задач, яка розкриває питання: споживання води, використання води в Україні, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та в житті людини.

Впроваджувати змістову лінію «Екологічна безпека та сталий розвиток» на уроках фізики слід здійснювати в таких напрямках: розкриття фізичних закономірностей природи через вступні бесіди вчителя відповідно до теми уроку; з’ясування ролі фізики в розв’язуванні екологічних проблем; складання графіків і діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу; аналізу прикладів економного та ефективного використання природних ресурсів; виховання екологічного розуміння та екологічної культури, відповідальності за стан навколишнього середовища; розв’язання задач з метою розуміння окремих екологічних понять, обробка статистичного матеріалу.





Впровадження змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на    уроках біології та хімії.

Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека ті сталий розвиток» тісно поєднана з компетентнісним потенціалом навчального предмета «Біологія». Складниками змісту шкільного предмета "Біологія" є: реальні об’єкти і процеси живої природи; теоретичні знання про них; загальнонавчальні та спеціальні уміння, способи діяльності. В основній школі вивчення біології спрямоване на формування предметної компетентності – необхідних знань, умінь, цінностей та здатності застосовувати їх у процесі пізнання і в практичній діяльності .

Хімія як природнича наука є частиною духовної і матеріальної культури людства, а хімічна освіта – невідокремним складником загальної культури особистості, яка живе, навчається, працює, творить в умовах використання високих технологій і новітніх матеріалів, змушена протистояти екологічним ризикам, зазнає різнобічних впливів інформації. Хімічні знання, здобуті учнями в основній школі, створюють підґрунтя реалістичного ставлення до навколишнього світу, в якому значне місце посідає взаємодія людини і речовини, сприяють розкриттю таємниць живого через пізнання процесів життєдіяльності організмів на молекулярному рівні.

Екологія – це наука про середовище нашого існування: його живі і неживі компоненти (тваринний світ, літосфера, гідросфера, атмосфера) і взаємозв’язки й взаємодія між ними. Завдання екології – вивчення основних принципів кругообігу органічних і неорганічних речовин, енергії у природних і створених людиною системах. Життя – це обмін хімічними елементами між організмами і середовищем. Біогенних елементів є лише п’ять: H,O,C,N,S. Вони рухаються яку вигляді простих, так і складних речовин (води, вуглекислого газу, нітратів, сульфур (IV)оксиду тощо).

Таким чином, ми бачимо прямий зв’язок екології з біологією і хімією як науками, що звісно ж реалізується і в навчальних шкільних предметах. Так, для вивчення умов існування організмів необхідні знання, по-перше, про склад, фізичні і хімічні властивості повітря, води, ґрунтів; по-друге, про взаємозв’язки між організмами і середовищем (а саме, як змінюється склад повітря, води і ґрунтів після використання їх людиною і чи можлива при цьому зміна їхніх властивостей).






Впровадження змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на    уроках інформатики.

Змістова лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» на уроках інформатики спрямована на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору суспільного розвитку. Знання обов’язків щодо утилізації технологічних пристроїв та її значення у збереженні довкілля (учні 5-7 класів). Проведення досліджень та розв’язання проектних задач на тему охорони довкілля з використанням засобів обробки текстової, табличної та графічної інформації. Уміння оцінювати та опановувати нові технології як засіб саморозвитку. Створення персонального освітньо-комунікаційного середовища для навчання протягом життя, саморозвитку та самореалізації себе як члена соціуму (учні 8-9 класів).






 Впровадження змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на    уроках математики.

Проблематика наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується в курсі математики, насамперед, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі. При розгляді цієї лінії важливе місце займають відсоткові обчислення, функції, елементи статистики.

   З метою формування екологічних знань на уроках математики слід добирати систему задач, яка розкриває  питання: споживання води в Україні, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та в житті людини тощо.

   Під час добору задач доцільно дотримуватися певних вимог. Задача має демонструвати практичне застосування математичних ідей і методів та ілюструвати матеріал, що викладається на певному уроці, містити відповідні або інтуїтивно зрозумілі учням поняття і терміни, а також реальні числові дані, що не ведуть до громіздких обчислень.

Впровадження змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на    уроках географії.

При вивченні курсу географії  реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» пов’язана з формуванням в учнів:

 готовності до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища;

 уміння застосування знань у справі охорони природи;

 оцінку значення та впливу природних компонентів для життя та діяльності людини;

навичок безпечної поведінки в умовах несприятливих фізико-географічних явищ та процесів;

різних форм діяльності екологічного змісту: підготовку повідомлень про антропогенні ландшафти і природоохоронні об’єкти свого краю, інформування про них населення своєї місцевості (створення листівок, екологічних знаків, брошур, розміщення інформації на сайті навчального закладу тощо), участь у заходах з охорони довкілля, які проводяться у школі, населеному пункті та регіоні, країні.

Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» при вивченні курсу географії «Материки та океани» в учнів 7 класів пов’язана з орієнтацією на формування:

 розуміння про взаємозв’язки компонентів природи;

 вплив людини та її діяльності на планетарні природі комплекси;

дотримання екологічної етики щодо поведінки людини в природі;

значення природоохоронних територій для збереження унікальних ландшафтів Землі;

 значення Червоної книги;

формування знань про небезпечні природні об’єкти та явища в різних частинах світу та дотримання правила безпечної поведінки.

Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»  у курсі «Україна у світі: природа, населення»  для учнів 8 класу орієнтовані на:

усвідомлення впливу життєдіяльності людини на природі комплекси України;

дотримання правил поведінки людини в природі; значення природоохоронних територій для збереження унікальних ландшафтів України;

значення Червоної та Зеленої книг України;

формування стилю поведінки у зонах екстремальних природних явищ, екологічного лиха, техногенного забруднення, а також на природоохоронних територіях 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Методичне об'єднання – структурний підрозділ внутрішньої системи управління навчально-виховним процесом, який координує методичну, організаційну роботу вчителів одного або кількох близьких за змістом предметів.